Русский Выберите язык  Выберите язык

Найбільші метеорити

Падіння найбільших метеоритів в історії Землі і утворені на місці падіння кратери

Понад 2 млрд. років тому
Вредефорт - ударний кратер знаходиться в 120 кілометрах від Йоханнесбурга, ПАР. Діаметр кратера складає 250-300 км, що робить його найбільшим на планеті (не рахуючи невивченого ймовірного кратера Землі Уїлкса діаметром 500 кілометрів в Антарктиді).

Астероїд, що зіткнувся із Землею і утворив кратер Вредефорт, був одним з найбільших коли-небудь стикалися з планетою, за сучасними оцінками, діаметр її кола був близько 10 км. Утворився в результаті удару кратер має діаметр близько 250-300 кілометрів, що більше басейну Садбері (діаметр 200 кілометрів) і кратера Чиксулуб (170 кілометрів). Таким чином, кратер Вредефорт є найбільшим утворенням на Землі, викликаним контактом планети з іншими космічними тілами (ймовірний кратер Землі Уїлкса діаметром в 500 кілометрів не вивчений в достатньому ступені для визнання його походження в результаті удару по причині перебування під Антарктичним крижаним щитом).

Вік кратера оцінюється в більш ніж 2 млрд років (2023 ± 4 млн років). Це другий з найдавніших відомих кратерів на Землі, Вредефорт нe менш ніж на триста млн. років молодше кратера Суав'ярві, розташованого в Росії. Кратер Вредефорт є одним з небагатьох кільчастих (мульти-кільцевих) ударних кратерів на Землі, частіше зустрічаються в інших частинах Сонячної системи. Геологічні процеси: ерозія і тектоніка плит-знищили більшість мульти-кільцевих кратерів на Землі.

1,85 млрд. років тому
Садбері - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння комети діаметром 10 км. Удар створив кратер близько 248 км в діаметрі. Наступні геологічні процеси деформували кратер в овальну форму. Це другий за величиною метеоритний кратер на Землі. Знаходиться в Канаді. По периметру кратера знайдені великі поклади нікелевої і мідної руди.

Близько 1,63 млрд. років тому
Шумейкер - ударний кратер, що сформувався в результаті падіння метеорита.Знаходиться в Австралії в 100 км на північний схід від Уілуна. Перше речення про те, що кільцева геологічна структура може бути метеоритним кратером, було опубліковано в 1974 році. Подальші дослідження підтвердили цю гіпотезу. Удар створив кратер близько 30 км у діаметрі.

Близько 600 млн. років назад
Біверхед - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння. Удар створив кратер близько 60 км у діаметрі. Один з найбільших ударних кратерів на Землі.Знаходиться в США, штати Айдахо і Монтана. Був виявлений в 1990 році.

Близько 590 млн. років назад
Акраман - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита діаметром 4 км і щільністю 3 г / см ³ при швидкості 25 км / с. Удар створив кратер близько 90 км у діаметрі.
Наступні геологічні процеси деформували кратер. Вибух призвів до поширення уламків в одновікових відкладеннях на відстань до 450 км. Один з добре розглянутих кратерів в Google Earth. Знаходиться в Австралії, штат Південна Австралія.

Близько 400 млн. років назад
Іллінецький кратер - метеоритний кратер у Вінницькій області Україна.Розташований поблизу міста Іллінці в 40 км на південний схід від Вінниці, на вододілі річок Соб і Сібок між селами Лугова Іллінецького району та Іваньки Липовецького району.

Іллінецький кратер виник в результаті зіткнення космічного тіла з масою близько 40 млн т і діаметром 230-300 м з твердими породами Українського щита. В результаті зіткнення утворився кратер з первинним діаметром близько 7 км і глибиною до 600-800 м.

В імпактітах Іллінецького кратера виявлено підвищений, порівняно із земним, зміст нікелю, іридію, кобальту в співвідношеннях, характерних для порід, забруднених метеоритним речовиною. У 1974 р. за результатами досліджень Іллінецького кратера з тагамітов вперше були виділені корінні імпактних алмази.

370 млн. років назад
Сільян - кратерне озеро в провінції Даларна, Швеція. Площа озера становить 290 км ², найбільша глибина 134 м. Геологія озера і його околиці є результатом удару метеорита. Виниклий ударний кратер наповнився з часом молодими осадовими гірськими породами, перш за все вапняком.

364 ± 8 млн. років назад
Вудлі - метеоритний кратер в Західній Австралії, розташований на схід від затоки Шарк. Виявлено в 2000 році. Кратер не виходить на поверхню, тому його розміри досі залишаються невідомими. Відкривачі оцінили його діаметр в 120 км, однак інші дослідники схиляються до менших розмірах, зокрема однією з робіт наводиться оцінка в 60 км.

У ранніх роботах, падіння метеорита, що призвело до утворення кратера датувалося проміжком часу між пізнім тріасі і пізньої пермью. Зараз загальноприйнятою датуванням вважається пізній девон (364 ± 8 млн. років).Цей період часу збігається з Девонський вимиранням.

Близько 290 млн. років назад
Кліруотер - парний ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита. Знаходиться в Квебеку, Канада, недалеко від Гудзонової затоки.

Метеоритний кратер «Озеро Західний Кліруотер» діаметром 36 км разом з сусіднім озером «Кліруотер східним» представляють собою кратери від зіткнення подвійного метеорита із земною поверхнею.

Близько 250 млн. років назад
Кратер Землі Уїлкса-геологічне утворення, розташоване під крижаним щитом Антарктиди, в районі Землі Уїлкса, що має діаметр близько 500 км.Передбачається, що це гігантський метеоритний кратер.

У 2006 р. групою під керівництвом Ральфа фон Фрезі і Леремі Поттса за даними вимірювань гравітаційного поля Землі супутниками GRACE був виявлений масовий концентрат діаметром близько 300 км, навколо якого, за даними радіолокації, знаходиться велика кільцева структура. Така комбінація характерна для ударних кратерів.

Оскільки структура перебуває під Антарктичним крижаним щитом, прямі її спостереження поки неможливі. Існують альтернативні пояснення появи масового концентрату, такі як мантійні плюм та інші види великомасштабної вулканічної активності. Якщо це утворення дійсно є ударним кратером, то створив його метеорит був приблизно в 6 разів більше метеорита, який створив кратер Чиксулуб, який, як вважається, викликав масове вимирання на кордоні крейди і кайнозою. Існує гіпотеза, що це імпактної подія могла викликати пермському-тріасові вимирання близько 250 млн років тому.

214 ± 1 млн. років назад
Манікуаган - ударний кратер в центральній частині провінції Квебек, Канада, який сформувався в результаті зіткнення з астероїдом діаметром 5 км. Удар астероїда створив кратер близько 100 км в діаметрі, але в процесі ерозії і відкладення осадових порід видимий розмір зменшився до 71 км. Це п'ятий за величиною відомий кратер на Землі. Передбачається, що гора Вавилон є центральним піком кратера. В даний час в кратері розташовується озеро Манікуаган.

Недавні дослідження показали, що розплавлені в результаті зіткнення породи мають вік 214 ± 1 млн. років. Оскільки це 12 ± 2 млн. років до кінця Тріасового періоду, зіткнення не могло послужити причиною вимирання тріасово-юрського періоду.

Близько 214 млн. років назад
Рошшуар - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита.Розташований у Франції в В'єнна Верхня. Удар створив кратер близько 23 км у діаметрі. Вивчення будови земної кори в цій зоні проводилося найсучаснішими методами сейсмічної розвідки і на підставі всіх отриманих даних було обчислено, що швидкість метеорита становила 20 км / с (тобто 72000 км / год), його радіус 750 м.

190-230 млн. років тому
Каракуль - безстічне озеро, розташоване в північній частині Паміру, на південь від Заалайського хребта на території Таджикистану. Озеро знаходиться в плоскій гірській улоговині на висоті 3914 м, оточене пустельними скелястими хребтами, на заході придатними до озера, на сході-віддаленими від нього на кілька кілометрів. Найбільша довжина озера -33 кілометра, ширина -24 кілометра.Площа поверхні -380 км ².
Геологічні дослідження депресії озера Кара-Куль в поєднанні з вивченням космічних знімків озера дозволили ряду вчених діагностувати западину озера Кара-Куль як можливу астроблему. В деяких типах гірських порід депресії виражені ефекти ударного метаморфізму. Вік наймолодших порід, виміряних калій-аргоновим методом датування, складає 230-190 млн. років.

169 млн. років назад
Оболонська западина - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита. Знаходиться на території України в районі села Оболонь, Семенівський район Полтавської області. Удар створив як припускають кратер близько 20 км у діаметрі. Наступні геологічні процеси деформували кратер.

Близько 167 млн. років назад
Пучеж-Катунський кратер - метеоритний кратер. Розташований на територіях Нижегородської обл. і Івановської обл. Другий за величиною після Попігайського кратера на території Росії. Кратер має діаметр 80 км. Кратер відкритий в 1965 році, першим на території Росії.

У дослідницьких цілях в районі центру удару була пробурена Воротіловская глибока свердловина (5374 м). За результатами геологічних вишукувань визначено вік кратера. Існувала також гіпотеза про те, що даний об'єкт являє собою древній вулкан, колись вивергався тут, і після повного згасання своєї активності похований під шарами осадових порід. Однак знахідки імпактних структур, що виникають тільки при ударі великого метеорита, спростували цю гіпотезу. Інша назва Пучеж-Катунського кратера-Воротіловскій виступ.

Близько 145 млн. років назад
Мороквенг - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита діаметром 5 км. Знаходиться в Південній Африці недалеко від міста Мороквенг.

Удар створив кратер близько 70 км у діаметрі. Виявлено він був в 1994 році завдяки аномалій магнітного поля. Кільце кратера було стерто за мільйони минулих років і зараз знаходиться під піском. У 2006 році при бурінні був знайдений уламок метеорита, який мав у діаметрі близько 25 см на глибині 770 метрів.

140 млн. років назад
Аркен - два кратера в пустелі Сахара, в південно-східній частині Лівії. Діаметри -10,3 і 6,8 км. Обидва об'єкти класифікуються як кратери подвійного ударного впливу. При цьому вони мають концентричні кільцеві гірські структури, на відміну від більшості інших наземних кратерів, сильно зруйнованих ерозією.

У 2003 році вчені досліджували породи, які вистилають кратери. Серед іншого вони виявили камені конічної форми, що виникли в результаті удару. Їх вік датується 140 млн років - саме тоді, відповідно до гіпотези про ударному виникненні кратерів на Землю впали два космічні об'єкта по 500 м в діаметрі.

Близько 130 млн. років назад
Госсес Блафф - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита. Розташований в Австралії, Північна територія. Має вигляд пагорба, облямованого кільцем роздрібнених порід діаметром 14 кілометрів. Наступні геологічні процеси деформували кратер. Вивчення будови земної кори в цій зоні проводилося найсучаснішими методами сейсмічної розвідки і на підставі всіх отриманих даних було обчислено, що під час удару метеорита Госсес Блафф про землю виділилася енергію 10 20 Дж. Діаметр воронки складає 4 кілометри.

88 млн. років назад
Болтишське кратер - кратер, що виник в результаті падіння на землю метеорита. Знаходиться в Кіровоградській обл., Україна. Діаметр кратера - близько 24 км., Глибина дна - близько 550 м.

Джерела розходяться в думках про час виникнення кратера, цифра коливається від 55 до 170 млн років тому. Середній цифрою в основному вважають 100 млн. років тому, а в списках імпактних структур Землі приводиться цифра в 88 млн років, яка і вважається офіційною.

73,3 (± 5,3) млн. років назад
Лаппаярві - найбільше кратерне озеро у Фінляндії. Розташоване в провінції Південна Похьянмаа. Площа 145 км ². Глибина до 37 м. Являє собою ударний метеоритний кратер. Удар створив кратер близько 23 км у діаметрі. Наступні геологічні процеси сильно деформували кратер.

Близько 70 млн. років назад
Карський кратер-ударний кратер, діаметром близько 65 км, який сформувався в результаті падіння метеорита. Знаходиться в Ненецькому автономному окрузі в 15 км на схід від річки Кара, Росія. У рельєфі він представляє собою витягнуту і відкриту до моря западину. Карський кратер заповнений утворилися під час вибуху уламками порід, частково переплавленими і застиглими у вигляді склоподібної маси.

Близько 65 млн. років назад
Чиксулуб - стародавній ударний кратер діаметром 180 км, що знаходиться на півострові Юкатан. Передбачається, що кратер утворився близько 65 млн. років тому в кінці крейдяного періоду в результаті удару метеорита діаметром близько 10 км. Енергія удару оцінюється в 5 × 23 жовтня джоулів або в 100000 гігатонн в тротиловому еквіваленті, що був в 2 млн разів перевищує потужність вибуху водневої бомби.

Передбачається, що удар також викликав цунамі заввишки 50-100 метрів. Підняті частинки пилу викликали зміни клімату, подібні ядерної зими, так що поверхня Землі кілька років була закрита від прямих сонячних променів пиловим хмарою.

Приблизна збіг за часом зіткнення з масовим вимиранням на кордоні мезозою і кайнозою дозволило припустити фізику Луїсу Альваресу і його синові геологу Уолтеру Альваресу, що саме ця подія викликала загибель динозаврів. Одним з головних свідчень метеоритної гіпотези є тонкий шар глини, повсюдно відповідний кордоні геологічних періодів. В кінці 1970-х років Альварес і колеги опублікували роботу, що свідчить про аномальну концентрації іридію в цьому шарі, в 15 разів перевищує номінальну. Передбачається, що цей іридій має неземне походження. Однак у статті 1980 року, вони привели вимірювання концентрацій іридію в Італії, Данії та Нової Зеландії, що перевищує номінальну в 30, 160, і 20 разів відповідно. Крім того в цій статті уточнено можливі параметри астероїда і наслідки його зіткнення із Землею. Гіпотеза Альваресом отримала підтримку наукового співтовариства, але не є загальноприйнятою: дебати про її істинності тривають.

Близько 65 млн. років назад
Кратер Шива - структура ймовірно ударного походження, розташована на дні Індійського океану, на захід від індійського міста Мумбаї. Вік кратера оцінюється в 65 млн років приблизно в тому ж інтервалі, що і вік ряду інших кратерів кінця крейдяного періоду (Чиксулуб та інші).

Незважаючи на те, що з причини геодинамічних процесів розтягування океанічної кори структура зазнала деяких змін, освіта являє собою довгасту воронку розмірами близько 600 км в довжину і 400 км в ширину (близько 500 км в діаметрі). Передбачається, що кратер такого розміру став результатом зіткнення із Землею астероїда або комети розміром близько 40 км у діаметрі.
На думку ряду вчених падіння великого тіла поруч з Індією могло викликати вулканічні виверження поблизу так званих Деканське Трапп.

Кратер Шива додає ваги теорії «багаторазового падіння», яка передбачає, що причиною вимирання динозаврів стало послідовне зіткнення з Землею кількох досить великих космічних тіл. Серед наукового співтовариства має місце дискусія щодо визнання ударного походження кратера Шива.

50,50 ± 0,76 млн. років тому
Монтаньє - стародавній метеоритний кратер, розташований на континентальному шельфі на південь від півострова Нова Шотландія в Канаді.Має близько 45 км у діаметрі. Кратер знаходиться глибоко на дні Атлантичного океану і покритий товстим шаром морських відкладів.

49 млн. років назад
Каменський кратер - ударний кратер розташований на Донецькому кряжі в басейні річки Сіверський Донець, Ростовська обл., Росія. Діаметр кратера складає 25 кілометрів. У рельєфі не проявляється, глибина 750 метрів. Поруч розташовується сателітний Гусевский кратер діаметром 3 кілометри. Кратери виникли одночасно, в результаті падіння головного астероїда і його меншого супутника. Вік кратерів, заснований на датування імпактних скла становить 49 мільйонів років. Передбачається, що Кам'янське подія відбулася в мілководній морському басейні.

46 ± 7 млн. років тому
Шійлі (Чіулі)-метеоритний кратер діаметром 5,5 км знаходиться в 320 км на північ від Аральського моря. в західному Казахстані.

40 млн. років назад
Логанча - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита.Розташований в Росії, Красноярський край, Евенкії. Імовірно удар створив кратер в діаметром близько 22 км. Наступні геологічні процеси деформували кратер.

36,4 ± 4 млн. років назад
Містатін - ударний кратер, який сформувався в результаті падіння метеорита.Знаходиться в Канаді в провінції Ньюфаундленд і Лабрадор. Удар створив як припускають кратер близько 28 км у діаметрі. Наступні геологічні процеси деформували кратер. В даний час в кратері знаходиться озеро Містатін з розмірами близько 16 км в поперечнику і максимальною глибиною в 338 метрів.

30 млн. років назад
Попігайський улоговина - метеоритний кратер. Знаходиться на півночі Сибірської платформи, в басейні річки Хатанга, Росія. Розміри внутрішнього кратера складають 75 км, а діаметр зовнішнього досягає 100 км. Космічне тіло з великою швидкістю пробило товщу опадів в 1200 м і загальмувався в породах фундаменту Сибірської платформ. За попередніми оцінками, енергія вибуху досягала 23 жовтня дж, тобто в 1000 разів перевищила найсильніший вулканічний вибух.

Викинуті під час вибуху великі брили кристалічних порід фундаменту платформи розлетілися на відстань до 40 км від краю кратера. Космічний вибух викликав розплавлення гірських порід, в результаті чого утворилася лава з високим вмістом кремнезему (65%), різко відмінна за складом від глибинних базальтових виливів Сибірської платформи.

Про умови, що існували в епіцентрі в момент вибуху, можна судити по тому, що в кратері знайдені виникли при катастрофі мінерали. Такі мінерали вдалося отримати штучним шляхом при ударних тисках в 1 млн. бар і температурі близько 1000 ° С.

Близько 15 млн. років назад
Різ - метеоритний кратер, всередині якого розташовано місто Нордлінг, Німеччина. Кратер утворився в результаті удару і вибуху гігантського метеорита.Виникла улоговина досягає в поперечнику 20 км. Сейсморозвідувальні роботи, проведені в улоговині, показали, що під 35-метровим шаром озерних опадів прихована внутрішня підземна улоговина. Її глибина не менше 700 м, а поперечник близько 10 км.

Кратер заповнений роздробленою, спеченого і частково розплавленої породою.Розпушена порода, що заповнює кратер, обумовлює деяке пониження поля сили тяжіння в порівнянні з навколишньою місцевістю. Таке зменшення відповідає дефіциту маси в кратері 30-60 млрд. т. Отже, в момент вибуху було викинуто до 20 км3 породи.

Близько 15 млн. років назад
Босумтві - метеоритний кратер, знаходиться в Гані. На місці кратера утворилося озеро діаметром 9,8 км і глибиною 350 м.

Менше 15 млн. років назад
Чабб - метеоритний кратер, раположен в півострові Унгава в Канаді. Діаметр 3,4 км, а глибина 390 м.

1-53 млн. років тому
Жаманшін (гора Жаманшін)-геоморфологічний ударний кратер в Актюбінської обл., Розмір внутрішнього кільця кратера приблизно 7 × 7 км, є також менш виражену зовнішнє кільце.

За результатами радіогенного аналізу вік кратера близько 1 млн.а років (за іншими оцінками-до 53 млн років). За найбільш широко прийнятої гіпотези, утворився в результаті падіння на Землю метеорита (можливо, астероїда або ядра комети) діаметром від 200 до 400 метрів, випарувався під час вибуху. У момент вибуху температура навколишнього середовища в районі падіння досягала 1700 ° C. Безпосередньо після вибуху глибина кратера була не менше 500 метрів (можливо, навіть 1000 метрів). В даний час максимальний перепад висот становить 250-300 метрів.

Вчений Інституту геології і геофізики Сибірського відділення Російської Академії наук доктор геолого-мінералогічних наук Е. П. Изох протягом багатьох років розробляв гіпотезу походження тектітов, згідно з якою вік кратера приблизно 10 000 років. Ця гіпотеза дозволяє усунути протиріччя між радіогенним віком тектітов кратера і віком геологічних порід навколо кратера, в яких знаходиться імпактних прошарок, пов'язана з утворенням кратера. Це одне з небагатьох на Землі родовищ тектітов (іргізітов) і єдиний кратер, в якому одночасно виявляються тектіти і Імпактіти. У кратері знаходять також лешательеріт (спіниться кварц), тривалентний титан.

Близько 50 тис. років тому
Лонар - озеро, що утворилося від удару метеорита. Озеро знаходиться в Індії, в 150 км від Аурангабада. Озеро має форму правильно кола діаметром 1800 метрів і глибиною 132 метри.

Близько 50 тис. років тому
Арізонський кратер (Беррінджера кратер, кратер Ун Горо) - метеоритний кратер (астроблема) в Арізоні, США, в 30 км на захід від міста Уінслоу. Являє собою гігантську земляну чашу діаметром 1200 метрів і глибиною 180 метрів.

Кратер виник після падіння 50 метрового метеорита, що важив 300 000 тонн і летів зі швидкістю 45-60 тисяч км / ч. Вибух від падіння був в три рази потужніша вибуху Тунгуського метеорита і був аналогічний за потужністю вибуху 20 млн. тонн тринітротолуолу або 1000 атомних бомб, аналогічних скинутої на Хіросіму.Всередині і навколо Арізони кратера знайдені осколки метеоритного нікелістого заліза.

Близько 4 тис. років тому
Каалі - кратер, що утворився в результаті падіння метеорита на острів Сааремаа в Естонії. Що лежить в 18 кілометрах від Курессааре у ліску біля Каалі метеоритний кратер оточений земляним валом 16-метрової висоти, які мають у діаметрі 110 метрів. В окрузі є, крім того, ще вісім кратерів меншого розміру, від 15 до 40 метрів в діаметрі.

У 1937 році геологом І. Рейнвальд були виявлені обвуглені рештки дерева і уламки метеорита із вмістом нікелю 8,3%, що стало явним доказом падіння залізної метеорита. Подальші дослідження доповнили дані. Так, передбачається, що метеорит вагою від 400 до 10000 тонн увійшов в земну атмосферу з північного сходу зі швидкістю від 15 до 45 км / с, і, втрачаючи через тертя атмосфери в масі, розпався на кілька фрагментів на висоті 5-10 км. Найбільший уламок вагою 20-80 тонн і швидкістю 10-20 км / с утворив великий кратер, вісім менших стали результатом падіння решти уламків.

1443 нашої ери
Махуіка - підводний кратер, імовірно метеоритно-ударного походження.Розташований на континентальному шельфі Нової Зеландії в 120 кілометрах на північний захід від острова Стюарта, поблизу Снарський островів. Має діаметр 20 ± 2 кілометри і глибину 153 метри.

Близько 1400 року нашої ери аборигени Нової Зеландії покинули свої поселення на південному узбережжі. Новозеландський експерт з цунамі професор Джеймс Гофф пояснює догляд мешканців з узбережжя цунамі, що виникли в результаті землетрусу близько 1500 року. Однак найбільші історично зафіксовані землетруси викликали цунамі заввишки не більше 40-60 метрів. На острові Стюарта (Нова Зеландія) морський пісок присутній на висоті близько 220 метрів над рівнем моря в містечку Хеллфайер Хат і на висоті близько 150 метрів в районі бухти Мейсона. У східній Австралії виявлені відкладення, залишені мегацунамі з максмальной висотою близько 130 метрів і датуються (радіовуглецевим методом) приблизно 1500 роком. Дослідницька група Еббот вважає, що припущення про падіння космічного тіла пояснює як геологічні, так і антропологічні свідоцтва краще, ніж гіпотеза про землетрус.

Грунтуючись на аналізі аномалій у змісті хімічних елементів, мікроскам'янілості і зразків мінералів в кернах льоду з товщі льодовика Сайпл Доум в Антарктиді, Еббот прийшла до висновку, що, з досить високою достовірністю, удар метеорита стався в 1443 році.

На щастя, більшість з перерахованих вище подій відбулася задовго до появи людини. Інакше падіння деяких метеоритів могли б привести до колосальної за чисельністю загибелі людей або до вимирання человесчества.

Див також:

Метеорит

Падіння астероїдів на Землю

Що буде, якщо на Землю впаде великий метеорит?

Автор: admin от 12.03.2012